Önske inlägg 1 (samspel)

Första önske inlägget kommer handla om samspelsövningar då jag väljer att dela upp annars blir det så långt inlägg.
Samspelet är viktigast enligt vad jag tycker. Och det kan man inte träna för mycket på. När man jobbar med hästar och du vill att hästen ska förstå dig måste du använda kroppspråket, och lite tänka som en häst. Hästar pratar inte så mycket med varandra utan det mesta måste du kunna förmedla med din kropp. Till en början kan det vara riktigt svårt och då har jag en severän övning som du hittar HÄR.

Att gå med hästen i grimskaft på en ridbana kan också vara en bra övning och då den verkligen följer dig knäpper du bort grimskaftet och låter den gå lös bakom dig. vad du än gör om du så är hemma eller på tävlingsbanan se då till att agera som om du var en häst och du tycker ju inte att en fladdrande pressening eller en dommare är farlig så tala om det för hästen genom att gå när det otäcka med hästen bakom dig. Och beröm den direkt den gör framteg.

Mina 2 hästar ser mig som ledare i stallet,hagen samt tävlingsbanan. I stallet flyttar dom sig då jag ger tryck på motsatt sida. I Hagen gör dom plats för mig vid balen då jag går in. Och på tävlingsbanan står dom med nosen i min rygg och sover. För jag är tryggheten då det blir farligt och ledaren i vardagen.

Jag jobbar ganska mycket med mina hästar i hagen och kör t,ex "följa Jon". Och driver dom från höbalen t,ex och sedan bjuder jag in dom. Som Hamrex han var riktigt elak när det gällde mat. Han vaktade höbalen så då fick inte Rosa nå mat vilket ledde till att hon började tappa vikt. Då gick jag in i hagen och stängde ut Hamrex från balen (inga ljud) bara genom att vifta lita med armarna och vifta på ett grimskaft. Efter att han stått ett tag så gick jag och bjöd in honom till flocken igen. Och efter det slutade han jaga bort Rosa.


Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback