join-up samspel och kommunikation

Min häst var en riktig jäkel att försöka få fast i hagen förut. Tills jag hade läst Monty Roberts böker. Han studerade vildhästarnas kroppspråk i flera år. Jag ändrade min tacktik att försöka fånga min häst i hagen.
Istället för att springa runt som ett tok med en morot och hink i högsta hugg bytte jag ut allt det mot en tyglina och en gnutta tålamod.
Min häst sket totalt i om jag hade med mig godis till henne det var inte det hon ville ha. Hon ville ha samspel.
Nästa gång hon tjurades och inte ville komma i hagen hämtade jag en longerlina. Jag började med att driva henne från mig genom att kasta linan mot hennes bakdel. Hon började springa men hon sprang inte iväg utan hon sprang runt mig. Jag stoppade armarna rakt ut och såg at hon började både springa fortare o slicka och tugga. det gör hästar när dom känner sig underlägsna. Då jag fick ögonkontakt med den förvirrade själen slog jag ner blicken sträckte handen mot henneoch gjorde sedan och bjudande handgest mot henne. Hon vände upp mot mig och kollade mig i ögonen men jag slog ner blicken och vände ryggen till och gick 2-3 steg. Hon stog och frustade och vinklade med öronen. Men då jag sneglade på henne och fick ögonkontakt började hon springa runt igen.
Jag upprepade samma sak igen och denna gång tog hon några steg mot mig då jag vänt bort ryggen.
och helt plötsligt stog hon 2 meter från mig men hon var fortfarande misstänksam. Jag försökte ställa mig med min mage mot hennes sida men hon snurrade bara runt och försökte förgäves att få ögonkontakt med mig, för att se om jag var ett rovdjur som ville attakera henne. men jag stirrade bara ner på hennes hovar. Jag vände ryggen till och nu tog hon 2 steg närmare. Jag vände mig om. Men pekade inte med magen mot henne utan mer att jag gick med axeln vänd mot henne. Kollade fortfarande ner i marken. Jag slog upp blicken på hennes huvud men då stack hon igen. Så drev jag henne ifrån mig och kallade in henne igen.
Detta upprepade jag en antal gånger i veckan och tillslut gick hon ända fram till min rygg och stod helt stilla. Så jag kunda vända mig om och ta fast henne. Utan hastiga eller ryckiga rörelser strök jag henne i pannan och kliade henne lite i man fästet.
Denna övning tar ett tag att lära sig och hästen brukar inte fatta någonting alls. Men man får ett grymt samspel med sin häst sen. Detta är en tillitsövning som går att träna även om din häst inte är svår att få fast i hagen.
Finns bra övningar om Join-upp och även filmer på google och youtube verkligen värt att kolla på!

Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback