Svar på kommentar

SVAR:

Hej, min häst hade samma problem då jag köpte henne men hon vägrade istället i högergalopp. Har under 2011 hjälp en kille som också hade en fjording som inte heller tog vänstergalopp. Det jag gjorde var att jag red efter fyrkants spåret och ställde hästen utåt.

Vilket man egentligen inte ska göra. Men när det gäller att få en tjurig häst i rätt galopp så måste man.Det du kan göra är att rida då i vänster varv ställa hästen utåt nästan som en sluta fast att man har huvudet ännu mer ställt utåt, dock utan att vika hästens hals.

Ha en tydlig galoppskänkel och vinkla inner axel utåt alltså åt samma håll som du ställer hästen. Ha gärna någon som tittar på dig och säger när hästen tar rätt galopp. För man själv har korvstopp i skallen av att tänka på hur man själv sitter. Direkt du får vänster galopp ge hästen långa tyglar ge beröm och avsluta lektionen.

Att din häst på senare åren inte vill ta vänster galopp kan bero på att den kanske tappat muskler på vänster sida. För att börja bygga upp muskler eller förebygga tappning av muskler kan du träna på ”pepparkakan”

den övningen finns i detta inlägg : *Pepparkakan*


Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback