3 steg in, 3 steg ut.

Kilade ut och red Rosa i detta snöoväder! och det gick verkligen jätte bra! Red barbacka och på volt.
Hon böjde och ställde sig riktigt fint och vi fick till 2 riktigt fina piaffer. Då jag fått sista bra piaffen så gav jag mig. Men vi jobbade också med "pepparkakan" som då lyder att man rider på volt och tar in hästens framdel 3 steg och sedan flyttar ut den, lite som att man minskar och ökar volten.
.
När jag minskar volten. Lägger jag mot min ytter tygel då hon lyfter sitt ytterben för då har hon chansen att hinna uppfatta min hjälp och flytta den i sidleds. Och såklart gör jag tvärt om då hon ska öka volten. Lägger mot innertygel då hon lyfter innerbenet. Detta kallar vi i den akademiska ridvärdlden för *3 steg in 3 steg ut* men på min gård *pepparkakan*.
.
Den övningen går fint att träna i alla gångarter från skolad skritt till galopp. Det är utifrån pepparkakan jag och Rosa som bäst håller på att lära oss galoppiruett men än så länge klarar vi bara ett halvt varv.
Bilden är inte tagen idag.

Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback