Neutral form eller inte?

Vad är neutral form?
 

Neutralform för mig är i den form hästen har då den går i hagen. En form som inte är påtvingad.
Jag brukar inte vilja tvinga min häst in i en form som den varken är kapabel till eller har balans till.
Man behöver inte hetsa upp sig bara för att hästen höjer på huvudet och får lite struts hals.
När jag var och tävlade senast med Hamrex ville jag inte kräva någonting mer av han än att få sitta kvar.
Och utan att kräva något av honom med helt långa tyglar i neutral form blev vi placerade på 2 andraplatser.
Jag tycker om hästens neutrala form. Jag tycker att hästen är som allra vackrast i sitt naturliga. Därför när jag rider brukar jag alltid sträva efter en avslapnad lättböjd hals med ett naturligt påskjut i bakbenen och följsamma rörelser.
Sen vissa dagar kanske man vill ha mer böjning och kortare steg för att bygga musklerna som naturligt inte finns.
Men jag brukar alltid utgå från den neutrala formen min häst har i hagen. I en liten bild i skallen.
 
/Juliah
 

Kommentarer
Postat av: erika

ÅH vilken fin blogg, kika gärna in på våran :D

Svar: Tack så mycket, okey :)
whisperinghorses.blogg.se

2013-04-03 @ 17:45:21
URL: http://allrooundryttare.blogg.se

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback