Åsikt inlägg!

Okey nu måste jag ta upp en sak, Idag när jag var med Rosa och tömkörde mötte jag inte EN enda bil som saktade ner. Nej nej dom höll 90 även fast det är 70 genom byn och "hästvarning" skyltar + att jag hade en massa reflexer. Rosa blir lite nervös när det sprättar slask eller isbitar mot henne och när bilarna kör så fort. Och även fast att dom ser att hon blir rädd och att jag står och håller i en nervös häst så saktar dom inte ned.. ÅÅÅÅÅHH jag får damp då och står och svär världens ramsor.. Om nu alla bilister skulle läsa lagboken så står det där att "vid möte med häst ska fordonet stanna och slå av motorn tills hästen passerat"  

Jag vet att jag inte är den enda som tycker att bilister inte har någon alls respekt för hästarna. Visst man ger sig inte ut på vägen med en bilrädd häst MEN hästar är oberäkneliga och även den trafiksäkraste hästen kan bli rädd. Så om dom ser att hästen blir rädd stannar man väl. Jag har varit en hårsmån från att bli överkörd av en lastbil när jag var ut och red på min f.d skötarhäst och det var verkigen ingen trevlig upplevelse.
 
Kom med era åsikter!
/Juliah

Kommentarer
Postat av: Sandra

Jag är med om detta varje gång jag rider ut! Jag rider ut en tävlingsponny (väldigt trafiksäker, men det hjälper inte alltid...) varje vecka och inte någon gång saktar bilarna ner, trots att det är i princip samma bilar varje vecka (jag rider typ samma runda så dem VET ju att det finns hästar här!). Dem kommer i nästan 40-50 knyck på smalaste, kurvigaste skogsvägen. En gång fick jag hoppa över ett vägdike i sista sekund (tur att jag rider en terränghäst..xD)!
En gång red jag, på samma väg, med en ung liten nervös ponny tillsammans med en äldre rutinerad häst för att miljöträna ungponnyn och då kommer en taxibil och slidar förbi. Ponnyn blir LIVRÄDD och stegrar och sparkar in hela sidan på taxibilen när den åker förbi.
Som tur var klarade hon sig och taxischauffören fick själv betala skadorna (han kunde inte ens öppna förardörren!) och det var rätt åt honom. Men ungponnyn gick knappt att rida ut på igen.

Jag har skrivit insändare till min lokala tidning, men får bara massa skit tbx från läsarna. Typ "Håll er borta från vägarna då!" och "Plocka upp skiten efter er så kan vi snacka sen!" osv.

Bra att du tar upp detta och hoppas du orkade med min lååånga kommentar! xD
Jättefin blogg har du btw! :)

Kram, Sandra

Svar: Får höra samma saker att man ska hålla sig borta från vägen men även den säkraste hästen kan bli rädd! Och tack dsm :))
whisperinghorses.blogg.se

2012-11-03 @ 17:51:37
URL: http://sandrastrandin.weebly.com
Postat av: Sandra

Får jag fråga vart du hittade lagen om detta? Jag hittar det inte, men vill gärna använda det då jag funderar på att skicka in en insändare till! ;)

Svar: det ska finnas som lag vad jag har hört har inte forskat så långt. Det var min pojkväns mamma som berättade det :)
whisperinghorses.blogg.se

2012-11-03 @ 18:03:55
URL: http://sandrastrandin.weebly.com

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback