Fördomar om varmblod

Okey jag blev så sugen på att skriva i väntan på planet och jag ställer mig frågan om varför alla har såna fördomar om varmblod. Den rasen togs fram under kriget då man kom på att dom hästarna är mycket mer smidig än dom stora klumpiga nordsvenskarna. Varmbloden blev då våran krigskompis och var med en in i döden. Och dom som har fördomar om varmblod har antagligen aldrig haft ett. För det är det mest lojala häst du kan tänka dig då du fått det där magiska samspelet jag alltid pratar om.
Det är någonting som gör varmbloden jäkligt speciella,i mina ögon en perfekt häst. Visst ett varmblod som varit travare är ju en del att göra med men har ni någonsin ridit ett varmblod som aldrig gått på trav? Dom jämför jag med araberna. Lika fint steg och stabila. Efter mitt varmblod Rosa kommer jag antingen köpa en arab,andalusier eller ett varmblod. Vilken häst det än blir kommer det ju såklart vara ett föl, då jag vill ha hästen präglad och upplärd efter mig och ingen annan. Tror bara det är då man verkligen kan känna sig stolt över sin häst!
Jag fick med lite hjälp en "låtsas häst" dvs travare till detta:
Fortfarande fördomar?
(TYCK GÄRNA TILL!)

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Äger en travare själv, och trots att han gått på travet så är han supertrevlig att rida.

Finns enlig tmig inga trevligre hästar än varmblod, och han & jag är ett riktigt team efter bara två månader tillsammans.



[ Bloglovin' byte? ;) ]

2012-05-28 @ 12:15:16
URL: http://dencoscolorado.blogg.se/
Postat av: RebeccaV-allroundhasten

Det som många också missar är att våra s.k halvblod endast är en undergrupp vilket betyder att de svenska halvblodet ÄR ett varmblod. Swedish warmblood. Varmblodet är den perfekta hästen som man utformar som man vill. :)

2012-05-28 @ 12:49:34
URL: http://allroundhasten.blogg.se/
Postat av: Sofie Brorsson

Har inget varmblod själv, men har varit i kontakt med ett par genom åren, och en sak har varit hur tydlig som helst: Hästarna blir det ägarna gör dem till. Bra ägare/ryttare= bra häst. Sämre ägare/ryttare=sämre häst. Har sett en del riktigt tråkiga varmblod, men varför var de tråkiga? Jo för att ägarna helt enkelt inte redde ut att rida dem i balans. Men precis samma sak har jag sett bland många ponnyer och vanliga ridhästar. Den egentligen största skillnaden mellan varmblod och "vanliga halvblod" är ju ofta priset och att många varmblod (nu refererar jag enbart till de varmblod jag sprungit på) har lite rakare bakben, men det är fortfarande bra hästar så vida man inte planerar att tävla internationellt, men då "duger" med största sannolikhet inte heller en helt ordinär halvblodshäst. :)

2012-05-29 @ 19:18:02
URL: http://countmeamongyoursaints.blogg.se/

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback