HJÄLP!

Jag kan en del men just mineraler och vitaminer är INTE min grej så nu MÅSTE jag få hjälp.
Min hovslagare sa igår att Hampa har väldigt dåliga hovar dvs vääääldigt sköra. Jag har hört att det är typ biotin brist? men att det tar upp till 6 månader innan man får någon verkan? och det ska tydligen var bättre att ge hästen lucern? Och sen har har dålig man kvalité också. Hans man blir inte längre än typ 25cm?? kan det kanske höra ihop?
Brist på vitamin f ger typ håravfall? men vet ej om det stämmer?? Mina hästar äter 1,5dl mieralpellets 1dl Blå Grund pellets och ca 4dl müsli,, Vad kan jag göra?

TIPS!
TIPS!
TIPS!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Jättefin blogg!! :D

2012-06-03 @ 21:53:38
URL: http://johannashastochfoto.blogg.se/
Postat av: E M I L I A - BRKRYTTARE

Halloj!

tänkte bara tipsa om min frågestund som pågår på bloggen!

http://brkryttare.blogg.se/2012/june/f-r-a-g-e-s-t-u-n-d.html



ps - vi gör bloglovinbyten!

2012-06-03 @ 22:38:57
URL: http://brkryttare.blogg.se/
Postat av: Sofie Brorsson

Har gett min häst biotin till och från, men tycker inte det hjälpt så mycket, nu ger jag istället blandningen "hoofix" från Hippok9, det är en blandning med bla. nypon och kelp (alger) som ska vara väldigt bra för hovarna och min hovslagare har iaf sagt att hovarna blivit bättre sedan jag började med det.

Tror itne så mycket på "framtagna" produkter då många av de stora fodertillverkarna bara har väldigt lite biotin i sina biotin blandningar. Men biotin är ju en b-vitamin, så jag skulle rekommendera det, eller ett "helmineral". Det är ju tämligen onödigt att trycka i hästen massor med mineraler & vitaminer eftersom att allt som hästen inte kan ta till vara på kissas ut.

Men oavsett vad du ger så kommer det att ta lika lång tid innan det visas eftersom att hoven måste växa ut från kronranden :)

Är hovarna torra/sprickiga så rekommenderar jag att pensla hovarna med olivolja varje dag, fungerar super :) Annars kan man även pensla med hovstärkare, funkar bra det med, men kostar ca 250/burk :)

2012-06-04 @ 20:08:39
URL: http://countmeamongyoursaints.blogg.se/

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback