Man och svans tips!

 Som ni vet har en av mina hästar underbar man och svans, tjock och blank.
Tänkte ge er tips som verkligen funkar.
 
* Jag borstar sällan ut man och svans eftersom det rycker lös så mycket hårstrån och om jag
nu ska borsta ut manen använder jag massor med pälsglans och låter det verka ett tag. Då slipper du dra i hästen hårstrån i onödan.
 
*Jag använder heller aldrig kamm eller piggborste till man och svans istället använder jag en helt vanlig rotviska
med lite styvare strån. 
 
* Jag tvättar mina hästar ganska sällan sisådär 3-4ggr per år och det är väl vår och sen under tävlingstiden på sommaren. Att tvätta hästen för ofta gör att den naturliga fetterna försvinner i både päls,man och svans.
 
När jag badar mina hästar använder jag antingen Ekol hästschampo eller Horse salon
 
Efter att jag sköjt ur allt schampoo sätter jag balsam i manen och svansen. Det gör det lätt att reda ut och fläta.
 
Såklart använder jag apotekets ELW balsam oparfymerad
 
Ju mer doftfritt du använder ju mindre kommer din häst att rulla sig efteråt ;)
 
 Sen om du vill få en extra boost på man,svans och pälsens glans kan du blanda i några matskedar Rapsolja i fodret eller varför inte Linfröolja?
 
Resultat:
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback