Svar på kommentar.






Svar: Hamrex funkar också bäst till körning och därför har jag försökt att inte rida han så mycket endast 2-3 gånger i månaden. Och från början tränade jag mycket markarbete för att få känna lite samspel med han. När det funkade hoppade jag upp och red endast 10min i bara skritt och krävde ingenting bara att han skulle följa fyrkantsspåret.
Jag vet inte om din häst är inriden eller bara inkörd? för min häst var inte ens inriden då jag började med det.
Knepet är att föröka att inte utsätta han för det han ogillar och istället bara inrikta sig på 1 ställe.
Även hästar kan få korvstopp i skallen om man kräver skritt,galopp,skänkelvikning på ett och samma ridpass.
I början försök då bara att skritta på ridbanan i ca 10 minuter och kräv INGENTING mer än att han inte stannar.
Skulle han stanna gör en volt och börja om igen. Att han bockar kan bero på otrivsel kan vara allt från sadel,skänklar,bett. Men stannar han bli inte sur utan andas bara gör en volt och börja om.
Och kom ihåg varje gång han gör någonting bra beröm han då med eftergift.
varje gång du känner att det går bra, avsluta då och gör ingen mer övning den dan. Att avsluta lektionen när det går som bäst är ett bra sätt att ge hästen beröm. Istället för godisar.
// juliah

Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback