Svar på kommentar

SVAR:

Hej,

Hamrex kan piaff och skolgalopp med både vagn och då man tömkör. Men det bästa är ju att börja träna det när man tömkör. Men det tar ju sin tid att lära hästen det. Beror ju helt på från häst till häst.

 

Jag kollade på en massa spanska filmer på youtube då dom markarbetar mycket med hästarna. Dom spanska filmer är bättre än alla andra för dom är så tydliga med vad dom vill ska hända.

 

Ska man t,ex lära sin häst piaff är det nästan bäst att börja från marken för då ser man hur hästen trampar. Jag gjorde så att jag tog kortare tömmar så man kommer så nära hästen som möjligt (helst så man kan klappa hästen på rumpan) En tömkörningsgjord är ett måste i min värld, så inte tömmarna fastnar runt benen. En dressyr pisk är också bra som en förlängd hand.

 

Jag har samma stöd i tyglarna som jag har då jag vanligtvis sitter uppe på hästen. Möjligtvis att jag plockar då hästen ställer ner sitt inner ben. För att tydlig göra att ”nu vill jag att du ska korta steget” då hästen gör det börjar jag knacka med pisken uppe på rumpan. Varför jag inte knackar på benen som dom gör i många filmer är för att hästen  både kan bli rädd och sparka eller börja gå i sidleds. Direkt din häst börjar trampa på stället ge då HELT långa tyglar,ge beröm och avsluta lektionen. Att avsluta då det går bra är det bästa belöningen till en häst.

 

Däremot om du ska göra skolgalopp från marken är det ju en fördel om hästen kan skolgalopp fattningen. Börja lite smått testa från marken genom att plocka upp,hålla kvar och sedan peta till hästen ungefär vid bogen. Så det fattar att den inte ska piaffa utan att den nu ska uppåt. En fördel är ju att säga ”upp” då man ska skolgaloppera då man sitter uppe på hästen för säger du ”upp” när du markarbetar fattar hästen fortare och tar skolgalopp. En häst som kan skolgalopp brukar fatta direkt då man tar i tygeln som man vanligtvis gör när man ska fatta skolgalopp från uppe på ryggen. Kom ihåg att avsluta direkt då får fattningen.

 

Hoppas du fick svar på din fråga.


Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback