Svar på kommentar

SVAR:

Det är lite krångligt att förklara med att skriva, är ju aningen lättare när man kan visa.

men ska göra mitt bästa.

 

Om man gör det från skritt. Så börjar man att plocka i varje steg hästen tar, då den ställer ner sitt inner framben. Så att hästen kortar upp steget. Vissa hästar fattar det direkt vad man vill dem, och samlar sig inte så mycket att dom blir ”tvugna” att resa sig. För att din häst ska klara/fatta det bör den ha en grund i akademisk ridning.

Jag började med att lära mig häst samling i alla gångarter-skolgalopp-piaff-levade. För om hästen kan skolgalopp så är det lättare att lära både sig själv och hästen levade. För då är det bara att göra skolgaloppfattning och hålla kvar den uppe i luften. Iallafall så plockar man tills hästen kortat steget så mycket att den reser sig upp. Håll kvar den där med sätet och ge ett ganska stadigt tygeltag som säger hästen att stanna kvar i det steget.. Försök att inte luta dig frammåt eller bakåt. Jag kämpar med det just nu för har haft sådana ryggproblem så har varit tvungen att luta mig lite frammåt. Saken som kan hända är att lutar du dig för mycket framåt hålls inte hästen uppe i luften eller så reser den sig inte alls, och lutar du dig för mycket bakåt kan den lika gärna ramla baklänges eller sätta sig på rumpan.

Som sagt är det ganska svårt att förklara genom att skriva en text. Men denna övning lärde jag mig inte av min instruktör. Utan jag kollade på massa spanska ridfilmer på youtube där dom gör levade. Kollade på vad ryttarens hjälper var och härmade dom. Me det var mycket "testa sig fram ridpass" och tillslut bara funkade det.

 

 

*En bättre version av levade*

som du ser så lutar jag mig rätt mycket frammåt men jobbar på det !

hoppas du fick svar på din fråga!


Kommentarer
Postat av: Ronja

Hej! tänkte höra om du kunde ge mig tips? Det är så att min fjording inte fattar vänster galopp. Han fattar den högra klockrent och har alltid kunnat galopperna, men de senaste året har han slutat fatta vänster galopp, de kan ta upp mot en timme att få honom i vänster, vi har provat allt, bommar, olika hjälper, longering, låta honom springa lös, osv osv. behöver verkligen hjälp!

2012-01-11 @ 00:04:59
URL: http://classicalriding.blogg.se/

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback