mer än 90°??

Har sett på flera olika både filmer och bilder och vad jag lägger märke till är att dom har sina stångbett i 90° och ibland ännu mer! Det är felet många gör. Dom är på jakt efter ett bett och tänker
-aah jag köper ett stångbett då kommer min häst inte vara stark i munnen.
Nej din häst kommer inte vara stark i munnen. Men man kan inte bara köpa ett stångbett hur som helst.
Man måste ha kunskap om bettets inverkan på hästen, och framför allt vad den kommer ha för påverkan på din häst. På vissa bett ligger tyngdpunkten längre bak och då kommer du ändå din häst vara stark i munnen. Och för alla er som inte vet så ska man inte rida stångbett på 2 händer. Speciellt inte om man rider med 1 tygel. Det är för att det ska bli ett jämt tryck i båda skänklarna på stångbettet. Jag rider med dubbla tyglar och då har jag tygeln såhär:

Innan man väl bestämmer sig för att skaffa stångbett bör man ha en del kunskap om dem och kanske prata med någon som rider på stångbett. Jag har det på båda mina hästar för jag tycker att det är ett milt bett och dom trivs med det. Men det som är klurigt är ju hur hårt man ska spänna "käk-kedjan" för det varierar dag efter dag ibland kan man behöva spänna den en ring mer än dagen före. Men om man tänker att ett bett inte får vara i mer än 75° så kan man ju lista ut det.
ett bett i 90°..
Korrekt!

Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback