En vanlig vardag i Rosas liv

Jag vaknar upp på morgonen av att Juliah öppnar stalldörren solen har inte gått upp alltså är det tidigt. Jag behöver inget täcke idag eftersom att det är ganska milt ute. Jag går och rullar mig i den ny fallna snön det är alltid lika skönt att rulla i den mjuka snön. Sedan då jag rullat klart går jag till en av höhögarna,men då kommer Hamrex såklart och tar den. Men det finns många högar så jag går bara till nästa. Solen har gått upp nu och jag och Hamrex tar pause i ätandet och går och ställer oss under en stor björk i hagen och vilar. Det snöar lite lätt och ett vitt snötäcke lägger sig på min rygg. Det blir lite kallt på ryggen men inte så jag fryser. Det börjar skymma nu och vi åter går till att äta upp höet som är kvar. Då det är slut brukar det inte dröja så länge tills Juliah kommer. Ibland kommer hon innan vi ätit upp allt.

Nu hör jag att bussen stannar vid huset och vad hon gör innan hon kommer ut till oss vet jag inte säkert äter hon och tar på sig. Jag mumsar i mig det sista lilla höet innan hon kommer.

Jag hör att hundarna börjar skälla och jag går upp till ledet och där kommer Juliah gående. Hon tar Hamrex och går ingen leder mig utan jag följer bara efter Hamrex jag vet att hon blir sur om jag tränger mig före i dörren därför står jag snällt och väntar tills Hamrex har gått in i sin box, sen går jag. Hon tar och knäpper fast mig i ett grimskaft och pussar mig på mulen. Hon går och hämtar dom mjuka borstarna i tagel eftersom att hon vet att jag ogillar dom styva borstarna dom är bara sköna att bli kliad under magen med på sommarna aldrig annars.

Då hon gjort min päls blank och fin tar hon och reder ut min långa man. Hon vet att jag inte gillar att bli rykt i manen därför sprutar hon någonting från en flaska på manen som gör det lättare att reda ut. Första gångerna hon sprayade min man tyckte jag det var lite läskigt så jag hoppade till men nu bryr jag mig inte.

Hon hämtar någonting som hon lägger på min rygg,den är inte speciellt tung men jag känner att jag har någonting på ryggen. Hon kallar den sadel. Hon tar handen och stryker under sadeln. Varför vet jag inte men tror det är för att känna så att inget trycker eller så att inte pälsen blivit struket åt fel håll.

Sen hämtar hon någonting som hon sätter på mitt huvud. Hon säger också "öppna munnen" så jag öppnar snällt munnen. Bettet är ljummet alltså har hon värmt det men det skulle inte skada om hon hade värmt det ännu lite till.Sist tar hon och stoppar någonting på min bakdel den brukar värma mig då det är kallt ute.

Vi går ut, hon leder mig inte utan jag går bakom henne. Jag är en väluppfostrad dam.

Vi börjar med att gå i det varv jag tycker är lättast och Juliah är mycket följsam uppe på ryggen och jag få ha hyfsat långa tyglar. Sen efter någon stund då jag gått och mest slöat börjar hon plocka i tyglarna och jag börjar snällt att jobba och samla steget. Ur den sakta sakta skritten vill hon att jag ska trava. Jag fattar trav och travar sakta.Sedan vill hon att jag ska sakta av och samla mig igen men denna gång ska jag trampa på stället.jag gör som hon säger och trampar i takt till hur hon trampar i stigbyglarna och knackar med spöet på min bakdel.Hon ger mig långa tyglar och säger att jag är duktig. Jag blir lite mallig och höjer lite extra på svansen och frustar nöjt.

Sedan då vi travat lite vill hon att jag ska fatta galopp. Det gör jag utan krångel och det känns som om hovarna ska lätta från marken. Då jag galopperat brukar hon oftast börja avsluta men idag ska jag trava över lite bommar efter det sen är hon säkert klar. Avståndet mellan bommarna var ganska långt så jag får verkligen sträcka på steget för att inte slå i bommarna. Att slå i bommar är inte trevligt det gör ont i hela benet om jag gör det. Därför avstår jag det. När jag travat några gånger över bommarna så klappar hon om mig och säger:

-vilket duktig tjej!

Jag vet att det betyder någonting bra,det hör jag på hennes tonläge på rösten.

Hon ber mig ställa mig vid grinden så hon kan öppna den. Hon sitter fortfarande på min rygg. Jag tycker att tråden vid grinden är lite läskig så jag hoppar åt sidan men hon pratar med mig med lugn röst så jag känner att den kanske inte är så farlig. Jag ställer mig jämsides med grinden och hon öppnar den och slänger iväg den hemska tråden. hon sitter fortfarande på min rygg ända fram till stalldörren där hoppar hon av sen går jag in i mitt eget rum.

Efter att on tagit av alla sakerna så släpper hon ut oss i hagen igen. Då jag går förbi höbalen som står utanför hagen tar jag och river mig en tuss från den. Juliah smäller ihop händerna och det betyder nog att jag inte får göra så så jag fortsätter och går in i hagen. Där finns det 2 stora höhögar och nu var Hamrex snällare så han lät mig ha en av högarna ifred.

Det är alldeles kolsvart ute nu. Uppe vid ledet finns en lampa så jag och Hamrex går från den skyddande björken upp till lampan. Ser man på där kommer Juliah. Hon tar Hamrex som vanligt och jag följer efter. Nu på kvällen vet jag att det alltid finns någonting gott i krubban och mycket riktigt så finns det diverse müsli,korn,pellets och nån sorts annan pellets jag vet inte vad det heter det har hon aldrig talat om för mig. Det är inte så mycket mat för en stor häst som jag men det är väldigt väldigt gott. Efter att jag ätit upp den goda maten tar jag och börjar mumsa på höet. Juliah står hos Hamrex och kramar om han och borstar han. Jag blir avensjuk fort och sparkar och biter i väggen. i hopp om att Juliah ska komma till mig istället och det gör hon,det tar ett tag men hon kommer tillslut.

Juliah klappar om mig och ger mig lite massage. Det är väldigt skönt. Hon säger att hon älskar oss och stänger stalldörren. Det är mörkt i stallet men det finns en liten lampa som lyser svagt det är våran nattlampa. Jag är så rädd för mörket därför har Juliah stoppat upp den. Nu är det natt och jag lägger mig ner i den tjocka spånbädden och sover som en prinsessa som Juliah brukar kalla mig. Imorgon är det en ny dag med nya händelser.

 

bild från en tävling i sommras.

Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback