Beröm är den korta vägen till glädje.

Berömma en häst.

Man kan beröma en häst på en massa sätt och i min värld tycker jag inte att godis är beröm det är bara fjäsk + att hästarna blir tiggiga. Det är ju som att jag skulle få en liten godis då jag klarat 2m i höjdhopp. Är inte det samma sak? eller har jag fel?

 

Ska man berömma en häst ska man först och främst vänta tills det går som bäst eller tills man får det man vill ha. Direkt man får t,ex piaff AVSLUTA ridpasset. Det är bästa sättet att berömma din häst. Tänk inte ”bara en gång till” för den där där ”en gång till” kanske inte ens blir bra och då har man ju förstört det, och hästen har inte förstått vad ridpasset gick ut på eller när den var duktig. Spelar ju ingen roll om du bara hunnit rida 10min men fått det du ville få ut av ridpasset, avsluta bara för det kommer hästen ihåg längre än en liten godisbit.

Det är det felet många gör när dom tränar t,ex piaff att dom inte avslutar på rätt ställe. Sen säger dom att deras hästar inte kan lära sig någonting. Då det är ryttaren som inte kan berömma på rätt ställe.


Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback