1# Använd kroppspråket.

Har börjat klickerträna mina hästar nu och min första övning var igår. För er som inte vet vad det är så kan ni läsa om det HÄR och man andvänder en "klicker" som ser ut såhär:
Jag brukar inte "prata" till mina hästar och med det menar jag att jag sällan säger "kom hit" eller "fy" eller liknande. Jag säger det,men inte med rösten utan jag använder kroppspråket istället.Och med det menar jag att jag t,ex vänder ryggen mot hästen och går och följer den med mig klickar jag och ger ett stryk i pannan eller en morotsbit. och nu undrar ni väl hur jag kan säga "fy" med kroppspråket det gör jag inte, jag ger dom helt enkelt inget "klick".  Alltså vänder jag på beteendet jag inte vill ha. Då den gör någonting dåligt t,ex nafsar ger jag den inget "klick" men då den står med huvudet bortvänt så klickar jag och ger den godis. Då vet den att "om jag står med huvudet bortvänt är jag duktig" Det som är kul är en häst som man har klickertränat kan börja testa olika saker t,ex börja krafsa med hoven för att se om den kan få något klick. Min häst började att försöka pussa mig varenda gång jag gick förbi henne, ihopp om att få höra ett klick och få en morotsbit.
Och ja min häst är snäll ;)
Egentligen är jag lite emot att ge hästen godis för inte ger ju dom varandra godisar? Istället brukar jag stryka dom i pannan men det är ju för att tydlig göra för hästen att den gjorde rätt jag ger godis. För att det ska fastna i skallen på dom. Sedan kan man ju byta godiset med att stryka hästen i pannan eller avsluta övningen.
För när man klicktränat en häst ett tag så väntar den på att få höra "klicket" för då vet dom att dom gjort bra för sig.
Hästar använder ju nästan bara kroppspråket. Och då logiskt sätt så borde dom väl förstå mig mer tydligt om jag använder kroppspråket, right?
Klicker träning i kombination med kroppspåket är en riktigt bra "samspels träning".

Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback