Agera som en häst

Imorse då jag stoppade ut hästar drog dom några fart il genom hagen och sedan skulle dom börja äta från balen jag rullade in igår. Hamrex är lite vaktig över maten så han lät inte Rosa komma och äta från balen, jag stog utanför och kollade på och tänkte ut hur jag ska lösa problemet. Efter som är det -35 så måste Rosa få äta för även fast hon har ett jätte tjockt täcke så kommer hon frysa om hon inte får äta. En häst håller värmen bättre om den får tugga.
.
Jag gick in i hagen men stod på avstånd och kollade på. Hamrex jagade bort Rosa gång på gång. Så jag bestämde mig att visa vem som egentligen är chefen här. Jag gick och ställde mig en bit bort sedan gick jag mellan dom (jag litar på mina hästar och vet att dom inte kommer sparka mig), Sedan då Rosa kom för att äta och då Hamrex drog bak öronen och smattrade med tänderna mot henne så gav jag han ett tryck bort från bollen ett "avvisande tryck" det vill säga att jag inte heller lät han komma tillbaka till balen.
.
Då han försökte kommma tillbaka jagade jag bort han som han jagat bort Rosa "jag stängde ut han från flocken". Det är så hästar gör mot varandra. Dom stänger av dom som missköter sig och sedan bjuder dom in varandra igen. Det är avviseringen som är straffet och inbjudan som sedan blir en belöning.
.
Han inte komma till balen på kanske 5 minuter. Medan stod jag och sparkade på balen och drog lös tottar med handen "jag låtsades äta från balen". Rosa stod och tuggade i sig av höet. Hamrex skämdes och då han fått stå med dumstruten ett tag bjöd jag in han i flocken igen genom att gå till han och ge ett tryck mot balen så gick vi tillsammans dit och han gjorde ingenting mot Rosa.
.
Efter ett tag testade han mota bort Rosa och jag gjorde samma sak. Då jag bjöd in han igen så stod vi alla och "åt" i lung och ro. Jag som nu var "ledarhästen" gick iväg och ställde mig i solen för att se om dom fortfarande bråkade men allt gick lungt till Hamrex valde att inte mota bort Rosa nå mer.
.
Det intressanta var att då jag skulle tillbaka till balen så stod dom ivägen men då jag kom närmare så det kanske var en luftficka på 20 cm mellan mig och deras bakdelar, så gjorde dom plats åt mig vid balen och valde att flytta sig åt sidan.
.
Jag testade gå runt balen för att se om dom utan besvär kunde flytta på sig, och det gjorde dom. Nu var det jag som var herreman på teppan. Som belöning ställde jag mig och kliade var o en i mankammen vilken dom tyckte var väldigt skönt. Och nu när jag ser ut genom fönstret så står dom lungt jämte med varandra och tuggar.
.
Dagens lärdom var att för att hästen lättast ska förstå dig bör du agera som en häst och använda dig med hjälp av "tryck".

Ha en forsatt bra dag!

Kommentarer

Designen är gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback